dinsdag 28 juni 2011

Vin de Noix

Franse buren schonken Vin de Noix als apéritief, al zo lang geleden, sucré maar ook een beetje amer. die combinatie maakte de smaak bijzonder. Vroeger een populair apéro in Frankrijk, soms zie je in vervallen dorpen nog de vage letters op de muren, de mensen maakten het ook makkelijk zelf. Dat dacht ik ook, maar ik had niet begrepen dat de drank met zachte onrijpe noten gemaakt moest worden. Alweer jaren geleden, in september,  had ik braaf een twintigtal (gedroogde)noten geraapt en ze in een bidon gedaan aangevuld met Côtes du rhône en iets van sterke drank, jaren laten staan en verdomd, helemaal niet gek eigenlijk. Inderdaad zoetig en een sterke bijna bittere nootsmaak.
Maar nu het echte werk, ik had er natuurlijk geen bal van begrepen! De noten dienen geplukt te worden, of beter nog de spontaan gevallen noten rapen en wel rond het fête Saint Jean in juni, de noten zijn dan zacht en laten zich gemakkelijk in tweeën snijden, zodat ze gemakkelijk in de bidon glijden.
Het fête Saint Jean gaat over Saint Jean le Baptiste, oftewel Johannes de Doper, een Joods profeet die in Judea wat bijkluste destijds, hij vond dat je van alle zonden verlost kon worden door je te laten dopen in de Jordaan. Echt fijn liep het niet met 'm af, Herodes liet hem onthoofden, dat deed ie wel vaker geloof ik. Zijn onthoofding wordt op 29 augustus gevierd.
Jean le Baptiste, volgens mij bestelt ie een Vin de Noix.
De Doper werd zowel door Da Vinci(zie hierboven) als Carvaggio(zie hieronder) geschilderd.
Het Sint -Jansfeest is eigenlijk het feest van de zonnewende en heeft niet meer met Johannes te maken dan dat het zijn naamdag was.

Nu had ik geluk, de prachtige notenboom van zus P. droeg al mooie noten en vanochtend had ze een afgewaaide tak, die nog vol met noten zat voor me neergelegd, dus nu moet ik wel notenwijn gaan maken! Men beweert dat als je de noten op het Sint Jans-feest plukt, je met kerstmis aperitief van je eigen notenwijn kunt drinken.

Voor vijf liter notenwijn:
  • 20 groene walnoten
  • 3/4 liter brandewijn
  • 1/2 sinaasappel
  • 60 gram rietsuiker
  • 4 liter lekkere zuidelijke rode wijn
Ga als volgt te werk:
Reinig de bidon met soda, was de noten goed schoon en snijdt de helft van de noten doormidden, duw ze door de schenktuit van de bidon. Snijdt de halve sinaasappel in vieren en doe de rietsuiker erbij samen met de wijn en de brandewijn.

Zet de bidon donker en koel weg, liefst op een constante temperatuur, over drie maanden gaan we alles zeven en proeven. We voegen dan nog wat suiker bij, ongeveer 50 à 75 gram per liter.
 Na een maand zeven we nog een keer, natuurlijk proeven we ook weer! Als alles meezit drinken we met kerstmis notenwijn uit de Betuwe!
Flesje notenwijn van mijn eerste poging.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten